Wat is het Chivas Regal-effect?

Consumenten zien prijzen op verschillende manieren, met behulp van diverse objectieve en subjectieve beoordelingen om aankoopbeslissingen te nemen. Dit kan de prijsstelling van producten bemoeilijken, omdat u kunt kiezen uit veel verschillende strategieën om uw producten te positioneren. Een daarvan is de benadering “prijs is gelijk aan kwaliteit“. Marketeers noemen dit vaak het Chivas Regal-effect.

 (bron: www.vodka.cool)

 

Overzicht van het Chivas Regal-effect

Volgens de marketingfolklore had het Scotch whisky-merk Chivas Regal moeite om marktaandeel te winnen en de verkoop was laag. De eigenaars verdubbelden de prijs – zonder de whisky te veranderen – en zagen de verkoopcijfers verdubbelen. Consumenten zagen de hogere prijs als een bewijs dat dit een kwaliteitsmerk moet zijn. In de jaren tachtig namen sommige Amerikaanse universiteiten hetzelfde soort beleid aan, en het Chivas Regal-effect werd meer geassocieerd met collegegeld dan met whisky. Hogescholen begonnen het collegegeld te verhogen om meer geld binnen te halen en zagen doorgaans een aanzienlijke toename van de inschrijving. Toentertijd stelden ouders hogere collegegeldkosten gelijk aan een hoger opleidingsniveau.

 

Je krijgt waar voor je geld

Het Chivas Regal-effect werkt vanuit de veronderstelling dat sommige consumenten prijs gebruiken als een teken van kwaliteit. Als alle dingen gelijk zijn, kan een consument aannemen dat een hoge prijs gelijk staat aan hoge kwaliteit, zelfs als er geen objectieve reden is om dit te geloven. Een onderzoek door het “Journal of Consumer Research” in 2012 toonde aan dat consumenten een aantal waardeoordelen op basis van prijs maken. Onderzoekers toonden deelnemers één advertentie voor een dure fles wijn en één voor een goedkope. Toen ze een idee kregen van de kwaliteit, gaven ze de dure wijn een betere beoordeling. Dit is echter geen exacte wetenschap en deze studie toonde ook aan dat het Chivas Regal-effect niet altijd werkt. Toen ze een prijs-kwaliteitverhouding kregen, beoordeelden de deelnemers de goedkopere fles hoger.

 (bron: www.talisker.nl)

 

Wanneer het Chivas Regal-effect werkt

De Chivas Regal-strategie werkt voor de meeste consumenten omdat die al geloven dat prijs gelijk staat aan kwaliteit en bij mensen die geen andere waarde hebben of weinig kennis hebben van een product. Het is vaak succesvol in basisproducten wanneer consumenten begrijpen dat kwaliteit verschilt, maar ze het objectief niet op een objectieve manier kunnen identificeren. Wijn is daar een goed voorbeeld van. Een consument die een fles wijn wil kopen, maar die niet veel weet over wijn zelf, kan uit een reeks opties een duurdere kiezen. Men begrijpt dat sommige wijnen van betere kwaliteit zijn dan andere en kan hogere prijzen gebruiken als een maat voor die hogere kwaliteit.

 (bron: www.chivasregal.nl)

 

Wanneer het Chivas Regal-effect niet werkt

Het Chivas Regal-effect werkt niet voor alle consumenten of voor alle producten. Als consumenten een verschillende waarneming van waarde hebben, zullen ze bijvoorbeeld prijs niet altijd even snel met kwaliteit associëren. Lage kosten en een goede prijs-kwaliteitverhouding kunnen consumenten ook ertoe brengen om te kopen. Het is ook moeilijker om deze strategie te implementeren als andere aanwijzingen van invloed zijn op aankoopbeslissingen, zoals merkbekendheid of kennis van productkenmerken. De prijs die consumenten bereid zijn te betalen is ook van belang; als een product die limiet overschrijdt, zullen ze geen aankoop doen.

 (bron: www.dalwhinnie.nl)

 

Foto Credits: Vodka.cool, Virtualinternet.nl, Talisker.nl, Dalwhinnie.nl

Bron: Finch, Carol. “What Is the Chivas Regal Effect?” Bizfluent, https://bizfluent.com/facts-7569473-chivas-regal-effect.html.

26 September 2017.

2 Replies to “Wat is het Chivas Regal-effect?”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Top